fredag 13 augusti 2010

hårdare krav i skolan

Jan Björklund vill att det ska vara hårdare krav i skolan. Det har kommit förslag om att stökiga barn ska få sina föräldrar kommenderade till skolan. Jag tycker att det låter bra. I teorin, åtminstone.

När jag tänker tillbaka på min egen skolgång och alla de inkompetenta lärare jag haft blir jag dock fundersam. Jag minns mellanstadiet, där blev en elev instängd i ett skåp på syslöjden. Läraren tyckte att den instängda pojken skulle låta bli att retas med de tuffa killarna som hade låst in honom. Jag minns gymnasiet, där engelskaläraren frågade en elev från skotland om grammatisk uppbyggnad för var och varannan mening som hon skulle formulera. Denne skotte gick ut med betyg 4 i engelska, bättre än så blev det visst inte på nationella provet. Jag minns min fysiklärare (gymnasiet) som hade en teori om galaxernas spiralform som beror på att det utstrålade ljuset liksom hänger med i rotationen. Jag minns universitetet när studenterna som hade läst MFI och skulle läsa MFII kom till föreläsningen och hade noll koll på kursinnehållet i MFI (läraren i MFI blev ersatt och har nu förlorat sin professur så det finns visst någon rättvisa, åtminstone i universitetsvärlden). Det finns fler exempel men de orkar du inte läsa om nu. (Alla lärare som nämns ovan är behöriga, med undantag för läraren i MFII som egentligen inte nämns ovan).

Så det är åt dessa lärare Jan Björklund vill överlåta ansvaret att bedöma att elev X är stökig och ska ha sina föräldrar med en skoldag. Jag ser framför mig att elever med svåra hemförhållanden tar med sin alkoholiserade pappa och blir mobbad resten av skolgången.

Jag håller absolut med om att det ska ställas hårdare krav i skolan. På lärarna. Den som inte skriver MVG på nationella provet får kicken. Då måste man först avskaffa LASFI (lagen om anställningsskydd för inkompetenta). Kanske löser man då problemet med ungdomsarbetslöshet också?

4 kommentarer:

  1. Raden är rätt lång när det kommer till inkompetenta lärare man haft! Och självklart ska de klara av sina egna prov (och mer därtill). Men jag tror ändå inte att lärarnas kunskapsnivå är det som är mest avgörande för hur stökiga eleverna är. Inte i de flesta fallen iaf. Många gånger är det väl just den där hemmiljön som är boven. Och hur man löser problemet med oengagerade föräldrar utan att peka ut redan utsatta barn och ge dem (mer) skuld och skam vet jag inte. Kanske att ALLA föräldrar ska vara med i skolan ibland? Eller att nån slags tredje part tidigt kopplas in och gör hembesök med läxhjälp? Det är ju både tryggare och mer anonymt. Kanske.

    SvaraRadera
  2. Håller med Mia här. Att stämpla en lärare som "inkompetent" måste man nog vara lite försiktig med. Med tanke på de stressiga situationer som många lärare utsätts för idag, så kan de i vissa situationer göra en hel del felaktiga bedömningar. VISSA bedömningar är givetvis oförlåtliga och kan vara ett tecken på en genomgående inkompetens.

    Jan Björklunds förslag är välmenat, men som vanligt praktiskt oanvändbart och kan till och med vara kontraproduktivt, med tanke på det ni båda poängterat.

    Skolan speglar samhället - en klyscha som är helt sann. För att motverka det ökade antalet dekadenta föräldrar så föreslår jag en politik som hindrar människor från att bli utslagna. Ju mindre socialt utsatta föräldrar, ju fler fokuserade barn. End of story.

    SvaraRadera
  3. Och förresten - varför har du inte länkat till MIN blogg? Jag har ju länkat till din. Nån jävla ordning får det va! ;)

    SvaraRadera