måndag 28 juni 2010

kejsarens kreativa marknadsföring

För ett par år sedan såg jag ett intressant program på TV om överviktiga amerikaner och deras matvanor. En rolig grej var smörpaketen, det fanns ett paket på 100g som innehöll 80g fett. Och med "50% less fat". Journalisten ringde till marknadsavdelningen och frågade om den gamla versionen innehöll 160% fett. Nej, men det var på 200g.

Häromdagen läste jag en lustig artikel i VVS FORUM (s93, nr 6/7.2010) om energisparblandare (som blandar kallt- och varmt vatten till handfatet). Jag har alltid undrat hur en blandare kan spara energi och har nu äntligen blivit "enlightened" (det svenska ordet "upplyst" är alldeles för svagt för att beskriva mina känslor) av VVS FORUM's underbara kritiskt granskande journalister. Jag citerar: "Funktionen kallstart innebär att när blandarens spak ställs rakt fram kommer det enbart kallvatten.." och "..enligt FM Mattsson kan funktionen minska varmvattenförbrukningen med upp till 30 procent".

Hur trodde DU att en blandare skulle kunna vara energisparande? Hur fungerar ett "snålspolande" duschmunstycke?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar