lördag 20 mars 2010

Nej till energi?

Det gnälls väldigt mycket bland folk i medierna. Folk vill inte ha vindkraftverk för de är fula och låter mycket. Ingen vill ha slutförvaring av kärnbränsle i hemkommunen. Uranbrytning är förbjudet i Sverige. De boende i Ulvsby vill inte ha ett dagbrott. Det sägs finnas en allmän opinion mot att bygga ut fler älvar. Förbränning av kol och olja sägs leda till global uppvärmning och diverse översvämningar. Solcellsel anses vara dyrt och opålitligt. Man kanske borde ha en seriös folkomröstning om energin där folk kan välja mellan följande:

1) Ja till kärnkraft: jag kan tänka mig kärnkraftverk, slutförvaring och uranbrytning i hemkommunen.
2) Ja till vindkraft: jag kan tänka mig vindkraftverk i hemkommunen och inom syn- och hörhåll från mitt hus.
3) Ja till vattenkraft: bygg ut älvarna.
4) Ja till solel: Jag kan tänka mig höjda elpriser.
5) Ja till eldning av fossila bränslen: Jag kan tänka mig att ha en flyktingfamilj från ett översvämmat område boendes hos mig.
6) Nej till allt: koppla bort min hemkommun från det svenska elnätet.

OBS: man får rösta på flera alternativ, se också röstning till höger. Sen när man har gjort denna folkomröstning så får man titta på slutförvaring bara i de kommuner som röstat på alternativ 1, osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar