måndag 20 april 2009

piratdebatten

Nu tjafsas det om fildelning i medierna igen. Som vanligt suckar jag åt att alla debattörer är så korkade att de misslyckas med att inse att bägge sidor har fel.

Piraterna - eller ska vi kalla dem Parasiterna - har fel av helt uppenbara anledningar. Ok, de flesta fildelare jag känner har ett ärligt uppsåt och laddar hem musik för att provlyssna, och de äger också i regel över 500 skivor. Det är inte att parasitera. Men det finns faktiskt en hel del människor som verkar ha den uppfattningen att det är OK att stjäla intellektuell egendom och som till och med tycker att folk som köper skivor är dumma i huvudet. Det finns också folk som tycker att det är korkat att köpa mat när man kan stjäla den i affären.

Sen har antipiratbyrån m fl - eller ska vi kalla dem skivbolagskartellen - fel av andra anledningar. Minns ni när cd-skivan lanserades och det hette att den skulle bli billigare än lp-skivan (självklart eftersom tillverkningen är så mycket billigare). Hur kommer det sig att något som kostar under 10kr att tillverka säljs för 200kr i butiken?

Jag tycker att det är oetiskt att köpa skivor för mer än 100kr och jag tycker att det är oetiskt att inte köpa skivor man laddat hem som man tycker är bra. Egentligen kunde detta blogginlägg ta slut här, men jag vill passa på när jag ändå har läsarnas uppmärksamhet att bemöta de vanligaste argumenten.

"När biblioteken kom trodde man att bokskrivandet skulle upphöra..." Att låna en bok är inget alternativ till att stjäla (eller köpa) en bok därför att man måste lämna tillbaka den lånade boken där man lånat den. Man kan även låna cd-skivor på bibliotek och jag tror inte att antipiratbyrån vänder sig emot detta. (?)

"När kassettbandet kom..." Även här är jämförelsen ganska irrelevant därför att det dels uppstår en kvalitetsförlust vid kasettkopiering som inte nödvändigtvis finns vid fildelning (med bredand kan man ta hem wave-filer). Dels vill många lyssnare kunna spela en specifik låt på en skiva utan att för den skull lyssna eller spola igenom ett helt kasettband.

"Om jag stjäl mjölk i affären har konsum ett paket mindre att sälja till sina kunder men om jag laddar ner en skiva med Silly&Pussy så finns det fortfarande lika många skivor kvar i butiken." Varför ska lärare tex ha lön? De producerar ingenting som jag kan ta med mig hem (fysiskt). De har inte blivit av med något när de har undervisat mig. Alltså ska de enligt denna (o)logik inte heller ha betalt.

"Musikbranschen förändras och artisterna övergår mer och mer till att få sina inkomster från försäljning av konsertbiljetter och merchandise." Det finns många bra band som inte ger konserter. Om intellektuell egendom inte är egendom, vad hindrar mig från att dra ihop ett band med mer kompetenta musiker än mig själv och låta dem turnera världen runt och spela metallicacovers för halva inträdespriset? Om det är den uteblivna känslan av äkthet som gör att detta inte skulle gå att genomföra, varför infinner sig inte denna uteblivna känsla av äkthet när man laddar ner en skiva? (Nej jag argumenterar inte emot mig själv nu. Gå tillbaka till andra meningen i blogginlägget: min tes är att bägge sidor har fel.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar